
Se därja, drygt 25.000 trackers på 9 månader betyder i praktiken
- 2800 st per dag
- 6 stycken per minut, sett över en arbetsdag på 8 timmar
- 1 var 10:e sekund
Så här fungerar det, något bolag vill sälja mer och vill därför snoka rätt på vad du tycker om allt så de kan profilera vad du upplever på nätet och tjäna pengar på det. I sociala plattformar är det även vanligt med robotkonton som med AI iscensätter diskussioner och inlägg för att få dig att interagera med dom, så dom får ännu mer information, gärna av mer privat natur.
Handel
Åtminstonde sedan 1990 talet har alla inköp med elektroniska lösningar varit övervakade visserligen stundtals av myndigheter men i huvudsak av marknadskrafterna, alltid. Informationen av dina inköp skickas vidare även om den i vissa fall kan vara begränsade till tid, plats, inköpsställe, datum, pris, moms och dricks. Enbart kontanter ger ett visst personligt skydd. Swish ger inte bara information över dina köp, med telefonnummret blir hela ditt fysiskt verkliga sociala nätverk även det exponerat för marknadskrafterna.
Medlemskap
Det har sedan mycket länge varit populärt med medlemskap och på rabattkupongerna framgår det att du alltid måste signera dessa för att få rabatten. Anledningen är att kunna följa dels att ingen fuskar med kupongerna men även att se just ditt inköpsmönster och intressen.
Redan i slutet av 1990 talet deltog jag i en utredning gällande frågan om email reklam skulle vara opt-in eller opt-out, det vill säga ifall man aktivt skulle vilja vara med i mailinglistor eller ifall det skulle vara tillåtet med spam. Ja förslaget var ju stenhårt att användare skulle själv registera sig för epostutskick annars skulle hela emailsystemet braka samman. Vi vet alla vilket beslut som togs och sedan har vi fått stå ut med konsekvenserna av det därefter.
Cookies
Så upptäckte världen att man behövde kunna följa en persons agerande inom en viss site för att det skulle gå att göra ”bra upplevelser”. Det hade tidigare gått alldelens utmärkt att göra websidor men tekniken utvecklades. Självklart kom det att missbrukas och W3C, de som bestämmer över webben beslöt att man skulle inte få ta del av andra websiters cookies av säkerhetsskäl, för man hade insett att det blev mycket lättare att sno någons cookies och sedan använda den för att ta över sessioner och inloggningar.
Det man inte tänkte på var marknadskrafternas strävan att ”äga kunden”. Företagen började dela cookies mellan varandra via tjänster som därefter förmedlade informationen om vad personer gjorde på olika websidor. Därefter kom den förhatliga cookie-lagstiftningen vars tanke var att kunden skulle själv kunna få bestämma ifall en cookie skulle lagras eller ej, därav dessa sanslösa klicks på varenda websida som kostar ofantlig massa arbetstid. Dagligen klickas det drygt 200 gånger för att godkänna cookies, för att använda de ännu värre inställningarna skulle sluka hela arbetsdagen. Om det tar 5 sekunder per gång blir det hela lunchen som äts upp av ”godkänn alla cookies” klickandet.
Vi ska nu inte i farten glömma risken att användare förleds tro att den godkänner cookies men i själva verket godkänns något annat…
Pixel
I samband med cookie lagstifningen skrev jag ett dokument gällande tracking av användare som motargument emot cookielagstiftningen med intentionen att reda ut att lagstiftningen var helt meningslös och att det gick utmärkt att spåra och kartlägga folk på nätet utan cookies. Detta dokument beskrev cached pixels, dvs en bild som är en pixel stor. Innebörden av denna pixel är att webläsaren cachar den och då läses den inte in igen. Om den inte läses in igen betyder det att det är en återkommande kund, ja du fattar poängen. Detta dokument som beskrev detta förfarande blev det årets mest nerladdade dokument på min privata sida. Resultatet blev vad världen idag kallar för ”trackers”.
Med steganografi kan man lagra information som inte syns i bilder osv och dessa medför att då du delar en bild med vänner osv går det att spåra källan. Xafe.se visar exempel på detta.
Alexa, Siri, mobilen
Det är förhoppningsvis känt för alla vid det här laget att mobilerna, siri, alexa kontinuerligt lyssnar på ljuden om kring dig och självklart vad du hör eller pratar om. Denna information kartläggs automatiskt och ligger sedan även den till grund för det flöde information du får på nätet. Prova gärna att lägga mobilen på bordet och diskutera ett viss ämne och ifall ni bör köpa vissa produkter eller ej. Det tar inte mer än nån halvtimme innan flödet börjar ändras. Dessutom, din position lagras i telefonen och du kan inte stänga av det, med den nya lagstiftningen att kunna byta batteri i mobilen kommer dessa ha en batteribackup inbyggd i telefonen likafullt, just för att säkerställa informationsflödet.
Sociala nätverk
Att ”gilla”, ”dela” och kommentera har sina bra och dåliga sidor men i detta sammanhang skickar företag ut poster för att se vilka som klickar och hur det delas vilket ger dom direkt information över ditt och dina bekantas handelsmönster.
GDPR
Observera att detta är ett fjasko utan dess like. Läser man lagstiftningen inser man att det räcker med att användaren klickar ”godkänn” och har en möjlighet att avsluta sitt engagemang med det företaget. Nej, du har inte rätten att garantera att du tas bort hos bolaget omedlebart för bolaget har rätten att hävda att informationen behövs på grund av lagkrav vilket ofta motiveras med affärskritiska komponenter som exempelvis bokföring.
Det innebär att du ligger kvar i rullarna hos företaget åtskillga år, upp till 10 år, efter det du begärt att bli borttagen. Resterande är bara och enbart floskler för att användarna, du alltså, ska känna ”trygghet”. GDPR är ju tänkt att skydda personlig information att inte skickas till andra länder osv men som grädde på moset finns ju då annan lagstiftning som faktiskt möjliggör detta, med motivet att verksamheten måste fungera.
Spridning av informationen då, njae, alla bolag som din leverantör, butik osv arbetar med har ett avtal ”biträdesavtal”, att alla ska göra så gott de kan för att skydda sig, sin verksamhet, varandra och självklart finns även du med där på ett hörn, så länge det du vill inte stör verksamheten.
Äga kunden
Så idag, då marknadskrafterna har all ovan nämnda information och ovanpå detta kör informationen i massiva datorhallar och gärna bearbetar mängden data med AI då finns inget privatliv kvar.
Samtliga sociala medier analyserar, lagrar och distribuerar information om användarna i kommersiellt syfte och med ovan tekniker med flera, som de också använder har de total kontroll på allt.
Du har inget ”fritt val” längre för allt du ser består av de val marknadskrafterna vill att du ska se, det gäller även posts på de sociala näten. Ditt flöde är inte längre i turordning utan spelas upp, gamla och nya posts i vilken ordning som helst och eventuellt ger de en ”3d”, ”4v” text nånstans som visar att inlägget är gammalt. Precis på på en trollerishow förleds du att tro en sak medan en annan händer, därav den medvetet slumpmässiga ordningen. Du som människa klarar helt enkelt inte av att hantera överflödet av information.
Konsekvens
Du har inget privatliv och du betalar till din slavägare med ina pengar och slutligen ditt liv!
Myndigheterna, storebror ser dig…
Självklart har myndigheterna möjligheter till olika former av informationsflöden och det har de alltid haft, det ligger i sakens natur att polisiära och militära krafter måste ha tillgång till detta för att bevara fred och frid för landet.
Det sorgliga är att debatten enbart handlar om att ”storebror ser dig”, hämtat ifrån George Orwells bok 1984. Det diskussionen medför är att fokus förläggs på de som vill skada dig minst. Visst finns det länder där övervakningen är massiv men om man tar ett steg tillbaka och objektivt granskar hur befolkningen faktiskt lever så går det utmärkt att leva i de länderna också.
Kina brukar få ta skott i detta sammanhang men objektivt sett har de 1/4 av mänskligheten inom sin jurisdiktion och de är därmed, i befolkningsmängd, större än USA, Ryssland, Europa och Afrika tillsammans vilket borde få den mest inbitne kritiker att förstå att deras ”totalitära övervakningssamhälle” faktiskt är en förutsättning för den mängden människor. I Sverige klarar vi inte ens av några fritänkande kreativa ungdomar. Sverige motsvarar 0.125% av världen. Alltså det går 800 människor i Världen på 1 Svensk, sug på den…
Det marknadskrafterna däremot vill det är att hålla dig i form tillräckligt för att du ska vara så lönsam så länge som möjligt, ungefär som en mjölkko i en ladugård, en produktionsenhet.
Skillnaden är att Kon förstår att den är instängd.